سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ظروف مورد استفاده در مایکروویو

ظروف مورد استفاده در مایکروویو

 

به دلیل برخورد مستقیم اشعه مادون قرمز در مدت زمان بسیار کم به غذا و ظروف درون مایکروویو، ممکن است مشکلاتی برای برخی ظروف پیش آید. برخی از ظروف ممکن است ذوب شوند و یا آتش بگیرند.

ظروفی که در تهیه آنها آهن و فلز به کار رفته است، از جمله مواردی می باشند که استفاده از آن در ماکروویو ممنوع است، زیرا ظروف فلزی به عنوان رسانای جریان الکتریکی عمل کرده و زمانی که گرم می شوند، ممکن است خطراتی را ایجاد کنند.

انواع ظرف های فلزی مانند انواع سینی، فویل های آلومینیومی، ظروف با دستگیره های فلزی و ... از جمله ظروفی هستند که استفاده آنها در مایکروویو بسیار خطرناک می باشد.توجه داشته باشید که قرار دادن ظروف بسیار سرد شیشه ای در مایکروویو ممنوع می باشد، زیرا ممکن است سبب ترک خوردن و یا شکستن کامل آن شود.

از قرار دادن انواع کاغذ و موادی از این قبیل که ممکن است بر اثر تابش اشعه مادون قرمز آتش بگیرند، در مایکروویو خودداری کنید. فقط ظروفی که مخصوص مایکروویو هستند، باید در این دستگاه استفاده شوند.ظروف پلاستیکی معمولی برای استفاده در مایکروویو مناسب نیستند، زیرا با حرارت بالای مایکروویو، ساختار شیمیایی این ظروف تغییر می کند و مواد سمی وارد غذا می گردند. برای گرم کردن غذاهای چرب، ظروف شیشه ای یا پلاستیکی ارجحیت دارند.ظروفی که در مایکروویو گرم می شوند، برای استفاده در این دستگاه نامناسب اند، ولی ظروفی که سرد باقی می مانند، برای این منظور مناسب ترند.

برخی اوقات مشاهده شده که برخی مایعات و موادغذایی درون مایکروویو با گرم شدن، منفجر گردیده و مشکلات متعددی را ایجاد کرده اند، مثلا زمانی که آب کمی بیشتر از نقطه جوش خود در داخل مایکروویو گرم شود، می تواند مانند بازکردن درب ظرف نوشابه و پخش شدن محتویات آن به اطراف، بترکد و مصرف کننده را بسوزاند.

ظروف دربسته نیز می توانند در صورت گرم شدن بیش از حد در مایکروویو منفجر شوند.در این حالت علاوه بر انفجار ممکن است سوختگی های شدید دست و صورت نیز پیش آید.لازم به ذکر است که باید استفاده کنندگان مایکروویو از این مطالب آگاهی کافی را داشته باشند تا در حین استفاده از آن دچار مشکل نشوند.

شکل ظرف در نوع حرارتی که غذا در طی گرم کردن می بیند، موثر است. در ظروف گرد یا بیضی شکل، کناره های غذا نمی سوزد، زیرا در این ظروف تمام کناره های غذا به طور یکنواخت حرارت می بیند، ولی در ظروف مربعی شکل، کناره های غذا بیشتر می سوزد. ظروف گود، به علت این که سطح تماس بیشتری ایجاد می کنند، برای گرم کردن غذا در مایکروویو مناسب ترند. برای حفظ رطوبت درون غذا و یکنواخت حرارت دیدن آن، بهتر است روی غذا پوشانده شود. اگر بدین منظور از روکش های پلاستیکی استفاده می شود، بهتر است با غذا تماس نداشته باشند.

گاهی مشاهده می شود برخی افراد از نوعی بیماری ناشناخته رنج می برند و پزشک علت آن را استفاده از مایکروویو می داند و آنها با کنار گذاشتن مایکروویو ، بهبود می یابند.

برخی معتقدند استفاده از مایکروویو احتمال ابتلا به انواع سرطان را در افراد زیاد می کند. شاید علت اینکه برخی افراد مایکروویو را سرطان زا می دانند این باشد که می گویند برخی موادشیمیایی موجود در ظروف، در اثر حرارت مایکروویو وارد موادغذایی شده و موجب سرطان زا شدن غذا می شود.

بنابراین استفاده کنندگان از مایکروویو باید از ظروف مخصوص مایکروویو برای گرم کردن یا پختن غذا استفاده کنند.افراد استفاده کننده از مایکروویو باید بدانند که برخی اعضای بدن مانند چشم ها و بیضه ها در برابر تشعشات ماکروویو بسیار حساس می باشند و اگر فاصله کافی با مایکروویو روشن رعایت نشود، آسیب های جدی و برگشت ناپذیری به این اعضا می رسد.

نکته بسیار مهم : در صورتی که لامپ درون مایکروویو شکست، هرگز به آن دست نزنید، زیرا لامپ آن حاوی بریلیوم است و خطرناک می باشد. با دستکش یک بار مصرف، آن را بردارید.